نمایش محتوا
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۵ تعداد بازدید: 31
  • Share/Save/Bookmark


هنر بسته بندی در کارآفرینی

هنر بسته بندی در کارآفرینی

 بسته بندی اولین برخورد و پیام سازنده با مشتری است که فرصت کسب رضایت یا صرفنظر کردن از خرید محصول را به او می دهد. بسته بندی کالاها در گام اول برای حفاظت، نگهداری محصولات و راحتی توزیع و در گام بعدی ایجاد ارتباط با مشتری می باشد. بسته بندی هنری است که باعث تحریک دید مصرف کننده شده و در طی زمانی اندک به اندازه یک تیزر تبلیغاتی تاثیر خود را در تصمیم گیری به ذهن مشتری القا می کند. بسیاری از مردم جهان درباره محصولات مختلف تنها از روی بسته بندی آن ها قضاوت می کنند و بسته بندی های
 نو و شکیل بازار مصرف پر طرفداری را به دنبال دارد، چرا که بارها دیده شده ، بسیاری از محصولات بی کیفیت با بسته بندی های پر زرق و برق توانسته اند در تراز اول خرید قرار گیرند.  بسته بندی کالاها را می توان نوعی فرآیند تبلیغاتی بی صدا دانست که به عنوان یک عامل بصری بازاریابی و کارآفرینی مطابق با استانداردهای جهانی (ISO) در جلب مشتری نقش اساسی را بازی می کند و هرگز نباید از دید کارآفرینان پنهان بماند. بسته بندی کالاها یکی از اجزای اقتصاد در یک تجارت مدرن است و امروزه به علت فقدان اطلاعات لازم و کافی در این راستا، کارآفرینان و تولید کنندگان داخلی ضربه های بزرگی را متحمل می شوند. در سال های اخیر همگام با پیشرفت و صنعتی شدن کشورهای توسعه یافته، تکنولوژی در فرآیند بسته بندی نیز رشد کرده و این امر یکی از روند های تاثیرگذار در بازار فروش به حساب می آید.کارآفرینان با تکیه بر استعداد خویش و ارائه محصول، اغلب از تمرکز بر بازار فروش غافل می شوند و این در حالی است که فروش؛ دغدغه اصلی تولید کنندگان و اقتصاددانان است. بطور مثال در صنعت کشاورزی و صادرات به علت عدم استفاده از بسته بندی های
 مناسب در سطح بازارهای جهانی علی رغم کیفیت بالای محصولات تولید شده، فروش ایران در رده های چندم نسبت به سایر کشورها قرار دارد. عدم بکار گیری سلیقه کافی در بسته بندی، و نبود شناخت از روانشناسی رنگ ها باعث می شود محصولات صادر شده بصورت فله، در آن سوی مرزها با بسته بندی های فاخر و زیبا ،
مطابق فرهنگ مصرف کننده تولید شوند و به چندین برابر قیمت به فروش برسند. این همان بازار خاکستری است که کارآفرین را از پیشرفت، بخصوص در امر صادرات باز می دارد. امروزه جهت خروج از شرایط اقتصادی کنونی و برای نفوذ در بازارهای جهانی در جهت افزایش فروش، نیازمند یک نوآوری و پشتکار در فرد کارآفرین بوده، چرا که نحوه بسته بندی کالاهای تولید شده می تواند، مبین صرفه اقتصادی و قابلیت اعتماد و جذابیت دیداری در بازار باشد. جایگاه یابی در بازار (positioning) از زیر مجموعه های مدیریت انگیزشی (PERMS) محسوب می شود که بسته بندی مناسب یک مدل ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می کند. آمارها نشان می دهد که سالانه پانزده هزار محصول به سبد محصولات اضافه شده و بنابراین رمز بقای تولید کنندگان قدیمی افزایش توان رقابتی آنها به جز حفظ کیفیت، تنها با ایده های
 نو و تبلیغات به روز امکان پذیر است. بنابراین می توان اذعان داشت، طراحی بسته بندی های مناسب ارزش تبلیغاتی و سود اقتصادی بالایی با خود به همراه دارد. کارآفرینانی که تمایل به حضور در بازارهای صادراتی ، برای بقا و دوام هر چه بیشتر را دارند، بسته بندی کالاها را باید از ارکان موفقیت خود مدنظر قرار داده و روی آن سرمایه گذاری کنند، هر چند این سرمایه گذاری از قیمت محصول تولید شده بیشتر باشد.



مرجع: روزنامه تفاهم

کاربر گرامی شما به محتوای ارائه شده در این صفحه چه امتیازی می دهید؟